Folkeskolens sociale rum af trivsel: Hvordan er oplevelser af og med kroppen med til at skabe forskelle i adgang til trivsel blandt elever i 5., 7. og 9. klasse i den danske folkeskole

Katrine Vraa Justenborg, Nicoline Sager, Kristian Larsen, Jan Thorhauge Frederiksen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Folkeskolens sociale rum af trivsel: Hvordan er oplevelser af og med krop-pen med til at skabe forskelle i adgang til trivsel blandt elever i 5., 7. og 9. klasse i den danske folkeskole, analyserer elevernes egne perspektiver på trivsel. Dette gøres gennem den eksplorative metode ’multipel korrespondanceanalyse’, hvor spørgeske-madata fra 1309 elever fordelt på 5., 7. og 9. klasse anvendes til at konstruere et elev-defineret trivselsbegreb. Analysen viser, at kroppens udseende, sociale relationer i klassen og brugen af sociale medier er betydningsfulde for elevernes trivsel. Samtidig eksisterer der forskelle pigerne og drengene imellem, hvor pigerne i højere grad rap-porterer om lavere trivsel og samtidig giver udtryk for at være mere utilfredse med egne kroppe.
TidsskriftPraktiske Grunde: Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab
Vol/bind2