Abstract
Denne artikel behandler, hvordan handicap i lovgivning på dagtilbudsområdet og i pædagogisk praksis er karakteriseret ved en fraværende tilstedeværelse som et socialt fænomen. Med afsæt i to forskningsprojekter analyseres lovgivningstekster og kvalitative interviews med unge og unge voksne med cerebral parese CP. Det diskuteres afslutningsvis, hvordan pædagogiske praksis-ser kan “crippes” ved at trække på indsigter fra Crip Studies, og hvordan det kan være med til at afproblematisere handicapidentiteter og politisere handicap. Det konkluderes, at både lovgiv-ning og praksisser orienteret mod mennesker med handicap individualiserer og afpolitiserer handicap, hvilket medfører en nedtoning og usynliggørelse af strukturelle barrierer og at unge og unge voksne med CP i stedet må udføre forskellige former for strategisk arbejde for at leve op til idealet om den “normale” krop.
Bidragets oversatte titel | Disability as an absent presence |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse |
Vol/bind | 8 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 12-20 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 2446-2810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 15 apr. 2024 |