Handicap som fraværende tilstedeværelse

Olivia Dahl*, Emil Søbjerg Falster

*Kontaktforfatter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel behandler, hvordan handicap i lovgivning på dagtilbudsområdet og i pædagogisk praksis er karakteriseret ved en fraværende tilstedeværelse som et socialt fænomen. Med afsæt i to forskningsprojekter analyseres lovgivningstekster og kvalitative interviews med unge og unge voksne med cerebral parese CP. Det diskuteres afslutningsvis, hvordan pædagogiske praksis-ser kan “crippes” ved at trække på indsigter fra Crip Studies, og hvordan det kan være med til at afproblematisere handicapidentiteter og politisere handicap. Det konkluderes, at både lovgiv-ning og praksisser orienteret mod mennesker med handicap individualiserer og afpolitiserer handicap, hvilket medfører en nedtoning og usynliggørelse af strukturelle barrierer og at unge og unge voksne med CP i stedet må udføre forskellige former for strategisk arbejde for at leve op til idealet om den “normale” krop.
Bidragets oversatte titelDisability as an absent presence
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind8
Udgave nummer1
Sider (fra-til)12-20
Antal sider9
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 15 apr. 2024

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Handicap som fraværende tilstedeværelse'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater