Intersektionalitet i det socialfaglige arbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Intersektionalitet er et bredt anvendt begreb og koncept med afsæt i amerikansk sort feminisme, aktivisme og jurastudier. Det er blevet en vigtig metodisk tilgang og et analytisk perspektiv inden for mange akademiske discipliner og studier og er ikke til at komme udenom, når emner som ulighed, køn, race, religion og diskrimination er i fokus. Men hvad betyder intersektionalitet egentlig? Hvorfor er der så mange – og ind i mellem modsigende – forståelser i spil? Og hvorfor er det vigtigt at kende til i en dansk kontekst eller for socialrådgivere?
Dette kapitel beskriver kort det felt og den forskningstradition begrebet har afsæt i, præsenterer en definition samt beskriver hvordan begrebet har relevans i forhold til ulighed, diskrimination såvel som en række andre danske hverdagskontekster, hvor det kan have en overset betydning. Vi udfolder med eksempler, nogle af de måder intersektionalitet er væsentlig og i spil, både i forhold til os selv som individer, men også i relation til, hvordan vi kan skærpe vores opmærksom på, hvordan intersektionalitet er i spil omkring os.
TitelKøn i Socialt Arbejde
RedaktørerCharlotte Rosenberg