1117 Downloads (Pure)

Highlights
—Kortlægning af ressourceforbrug på byggepladser til nybyggeri i forbindelse med Transport til byggeplads (modul A4) og Opførelse og montering (A5)
—I analysen indgår også byggeprojekter fra deltager af den frivillige bæredygtighedsklasse
—Nøgletal er 0,4 for modul A4 og 1,0 for modul A5, dvs. tilsammen 1,4 for byggeprocessen (median i kgCO2e/m2år),
—De økonomiske konsekvenser ved implementering af disse krav i bygningsreglementet
—Kort overblik over kendte tiltag til reduktion af klimapåvirkning i byggeprocessen
—Rapporten er resultatet af RE:BYG-projektet, som BUILD udfører for Social- og Boligstyrelsen fra 2021-24

Sammenfatning
Denne rapport har til formål at udvikle kvantitative nøgletal og dokumentationskrav for implementering af byggeprocesfasen i bygningsreglementets klimakrav. I januar 2023 blev der indført obligatoriske CO2-grænseværdierfor nye bygninger. Grænseværdien og om nødvendigt metoden vil blive revideret i 2025, 2027 og 2029 for at sikre reelleCO2-reduktioner af nye bygninger i henhold til den nationale strategi for bæredygtigt byggeri.Men også for at forberede byggebranchen på de forventede EU klimakrav for bygninger i revisionen af Bygningsdirektivet.

Klimakravene omfatter faserne Produkt (modul A1, A2, A3),Udskiftning (B4), Energiforbrug til bygningsdrift (B6), Endt levetid (C3, C4)og Processer udenfor projektet (D). Byggeprocessen, som omfatter Transport tilbyggeplads (A4) og Installation (A5), er ikke en del af de nuværende krav på grund af mangel på data og harmoniseret tilgang samt praktisk erfaring i Danmark.

I rapporten kortlægges og analyseres metoden for A4 og A5 i henhold til internationale standarder. Enkelte lande har allerede inkluderet A4og A5 i den nuværende eller planlagte lovgivning, og disse forskellige krav er blevet kortlagt og sammenlignet. At udvide klimakravene indenfor byggeprocesserne i Danmark vil betyde introduktionen af nye typer af monitoreringsdata, og det vil dermed involvere entreprenører og leverandører mere, end det er tilfældet ved de nuværende klimakrav. Klimakrav i de omkringliggende lande viser en vifte af tilgange til at justere omfanget af inkluderede processer, dokumentationskrav og graden af tilladte standardværdier. Forskellene formodes at være resultat af den generelle tilgang til klimakrav, rådgivnings- og byggepraksis, men også varierende geografi, geologi og klima.

Den valgte tilgang til beregning og dokumentation af A4 og A5tager udgangspunkt i alle processer nævnt i standardiseringen, bortset fravandforbrug og tab under transport. For at kompensere for svært tilgængelige data for nogle processer er der udviklet et sæt standardværdier, som lovgiveren kan stille til rådighed for at lette afrapporteringen.

Undersøgelsen af transport i A4 er udført i to trin. Det førsteomfatter udvikling af standard emissionsfaktorer for byggevarer baseret på en analyse af 90 miljøvaredeklarationer (EPD). På det næste trin er disse faktorer blevet anvendt til at beregne emissioner i 9 udvalgte bygninger af varierende anvendelse og type. Den resulterende klimapåvirkning for modul A4 er 0,4 kgCO2e/m2 år(median).

Undersøgelsen af Installation i A5 omfatter forbrug af el, varme, brændstof og byggeaffald samt transport på og fra pladsen. Analysen er baseret på måledata fra 52 byggepladser og er beregnet med de forventede lavere emissioner for energisystemet i 2025. Dermed udgør byggeaffald langt den største andel af klimapåvirkning i A5 med 38 %. Den resulterende median for modul A5 er 1,0 kgCO2e/m2 år.

Denne rapport er resultat af projektet Ressourceforbrug på byggepladsen, som BUILD gennemfører i perioden 2021-2024 medfinansiering fra Social- og Boligstyrelsen.

Bidragets oversatte titelRessource consumption on building sites: Carbon emissions related to the construction proces
UdgivelsesstedKøbenhavn SV
ForlagInstitut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet
Udgave1
Antal sider62
ISBN (Elektronisk)978-87-563-2116-7
Rekvirerende organisationSocial- og Boligstyrelsen
StatusUdgivet - nov. 2023
NavnBUILD Rapport
Nummer14
Vol/bind2023
ISSN2597-3118

Bibliografisk note

Publikationen er beskyttet i henhold til Ophavsretsloven.

Emneord

• Byggeplads
  • LCA
  • Klimakrav
  • Klimapåvirkning
  • A4
  • A5
  • Transport
  • Byggeproces

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Ressourceforbrug på byggepladsen: Klimapåvirkning af bygningers udførelsesfase'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.