Supervision af novicemusikterapeuter i arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Artiklen handler om supervision af novicemusikterapeuter, dvs. studerende eller nyuddannede med ingen eller lille erfaring i musikterapeutisk arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser. Ud fra et relationelt perspektiv på såvel terapi som supervision søges en integration af viden om målgruppen med fokus på uhensigtsmæssige reaktionsmønstre hos musikterapeuten.
I artiklen gennemgås forskningslitteratur om typiske automatreaktioner hos omsorgspersoner til børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser. Dele af denne litteratur indgik i min ph.d. afhandling (Holck 2002) men bliver her sat i perspektiv af erfaring med supervision af novice-musikterapeuter beskrevet i den musikterapeutiske faglitteratur, og suppleret med egen erfaring fra supervisionspraksis. Vha. denne sammenstilling påpeger jeg tre typer forventninger eller reaktioner hos novicemusikterapeuten – og såmænd også mere erfarne musikterapeuter! – der ofte spiller ind, når terapeuten har svært ved at indgå i en relation med barnet på en spontan og afstemt måde. Det drejer sig om implicitte socio-kommunikative forventninger til barnets reaktioner, musikalske forventninger samt følelsesmæssige reaktioner i samspillet.
Artiklen tager afsæt i børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser bredt set, men da litteratur om supervision af musikterapeutisk arbejde indenfor børneområdet er forholdsvis sparsom, inddrages voksenområdet i det omfang det skønnes relevant.
OriginalsprogDansk
TitelMusikk, helse, multifunksjonshemming
RedaktørerKarette Stensæth, Anne Torø Eggen, Rita Strand Frisk
Antal sider15