Abstract
Den moderne opfattelse af videnskab er karakteriseret ved neutralitetsantagelsen og fremtidsantagelsen. Disse to antagelser er samtidig med til at karakterisere den moderne didaktik. Der er midlertidig stillet store spørgsmålstegn ved, at specielt naturvidenskab skulle udgøre drivkraften frem mod lykkeligere tider. Dette giver nye udfordringer til didaktikken. For det første den etiske fordring, der fremhæver betydningen af, at overvejelser over indhold i en undervisning kombineres med etiske analyser. For det andet, at didaktiske problemstillinger må analyseres på tværs af faglige grupperinger i det pædagogske felt. For det tredje, at didaktiske problemstillinger må analyseres i lyset af processer, der forbinder globalisering og ghettoisering.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læring og forandring : Tværfaglige perspektiver |
Redaktører | Annie Aarup Jensen, Palle Rasmussen |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 303-321 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7307-949-2 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- Didaktik