Coaching af nystartede universitetsstuderende: Et studie med anvendelsn af kvalitative og kvantitative metoder

Ole Michael Spaten, Lillith Olesen Løkken, Anna Imer Kyndesen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Mål: At undersøge hvorvidt fire coachingpsykologiske sessioner kunne reducere stress, angst og depressions niveau, samt forøge velvære hos 1.semesters studerende. At belyse hvilken betydning coaching får for de studerende.
Design: Mixed method design med før- og eftertest, samt kontrolgruppe, (N=52). Kvalitative interviews med fire deltagere før og efter coaching interventionen.
Metode: Ni erfarne coaches gennemførte fire sessioner med 52 første semesters studerende fra Aalborg universitet. Deltagerne udfyldte DASS-21, Subjective Wellbeing Scale og Adult Hope Scale før og efter coaching interventionerne.
De kvalitative interviews blev analyseret med Interpretative Phenomenological Analysis (IPA).
Resultater: En markant lavere stigning i depressionsniveau (DASS-21) hos coaching gruppen. Angstniveauet faldt i begge grupper, men et større fald i coachinggruppen end i ventelistegruppen. Håb-niveauet steg i coachinggruppen, men faldt i ventelistegruppen.
Konklusioner: Fire korte coaching interventioner af 45 minutters varighed mindskede angstniveauet hos interventionsgruppen, som også havde et lavere niveau af depression samt en øget fornemmelse af handlekraft og målorientering. Ydermere oplevede deltagerne i interventionsgruppen en forøget indsigt i rollen som universitetsstuderende og øget refleksivitet. Blandt andet omtales den bevidste brug af alternative tanker, som en frugtbar måde at håndtere studiets udfordringer på.
Original languageDanish
JournalCoaching Psykologi
Volume1
Issue number1
Pages (from-to)13-33
Number of pages20
Publication statusPublished - 2011

Cite this