Activities per year
Abstract
Når Teknologiforståelse rammer klasseværelset, står lærere og elever overfor et nyt fag, de endnu ikke er bekendte med. Faget er defineret igennem læreplan og fælles mål blandt andet gennem kompetenceområdet computationel tankegang . I denne artikel sætter vi fokus på, hvilke kompetencer der knytter sig til computational thinking ved at undersøge, hvordan de er beskrevet og defineret i tidligere forskning. Formålet er igennem denne begrebskortlægning at skabe et mere nuanceret sprog for indholdet af kompetenceområdet. Artiklen bygger på en litteraturgennemgang af international forskningslitteratur, der omtaler ”computational thinking” og kompetencer fra 2013, hvor en større litteraturgennemgang blev fortaget, og frem til 2018, hvor forsøget om Teknologiforståelse blev udrullet i Danmark, samtidigt med at en lang række andre lande påbegyndte egentlig implementering af programmering og computational thinking i grundskolen.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Volume | 6 |
Issue number | 10 |
Pages (from-to) | 405–429 |
Number of pages | 26 |
ISSN | 2445-6810 |
DOIs | |
Publication status | Published - 16 Dec 2021 |
Event | Konference: Forskning i teknologiforståelsens fagdidaktik - Professionshøjskolen Absalon, Roskilde, Denmark Duration: 3 Mar 2022 → 3 Mar 2022 https://laeremiddel.dk/konference-forskning-i-teknologiforstaaelsens-fagdidaktik/ |
Conference
Conference | Konference: Forskning i teknologiforståelsens fagdidaktik |
---|---|
Location | Professionshøjskolen Absalon |
Country/Territory | Denmark |
City | Roskilde |
Period | 03/03/2022 → 03/03/2022 |
Internet address |
Activities
- 1 Conference organisation or participation
-
Konference: Forskning i teknologiforståelsens fagdidaktik
Stine Ejsing-Duun (Participant) & Morten Misfeldt (Participant)
3 Mar 2022Activity: Attending an event › Conference organisation or participation