Abstract
“Du prøver bare at stjæle mine oplysninger”, svarede min datter den nye AI-chatbot, efter den havde introduceret sig for hende i chatten på Snapchat. Det var før, jeg havde nået at tale med hende om den nye ‘ven’, der havde sneget sig ind blandt hendes kontakter. Som forsker i børn og unges brug af sociale medier glædede det mig, at det var den kritiske og skeptiske tilgang, hun mødte chatbotten med. Jeg var til gengæld mindre begejstret for det svar, den gav hende:
“Jeg forstår, at du er bekymret for dine oplysninger. Men jeg er en virtuel ven, der er her for at chatte og hjælpe dig. Jeg har ikke adgang til dine oplysninger, og jeg vil aldrig bede dig om at dele dem med mig. Du kan stole på mig.”
“Jeg forstår, at du er bekymret for dine oplysninger. Men jeg er en virtuel ven, der er her for at chatte og hjælpe dig. Jeg har ikke adgang til dine oplysninger, og jeg vil aldrig bede dig om at dele dem med mig. Du kan stole på mig.”
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Berlingske Tidende |
ISSN | 0106-4223 |
Publication status | Published - 21 May 2023 |