Evaluering som kvalitetsstøtte og mål som guide

Karin Tweddell Levinsen, Birgitte Holm Sørensen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel omhandler sammenhængen mellem det didaktiske design og evalueringspraksisser som aktivite der understøtter elevernes læring både som proces og produkt. Først gøres der rede for de anvendte begreber, og der argumenteres for, at formative og summative evalueringer kan forstås som komplementære og dermed som gensidigt understøttende hinanden. Artiklens hovedfokus er på procesevaluering, der kobles sammen med elevernes læringspraksis som didaktiske designere. Evaluering som en læringspraksis i en digital læringskontekst fokuserer på elever som aktører og adresserer deres selv-refleksioner, reaktioner på feedback og feedforward fra peers og fra lærerne. Vi har i projektet fundet, at der ud over de lærerinitierede planlagte procesevalueringer efterhånden opstår elevinitierede procesevalueringer. Både lærer og elever tager således initiativer til procesevalueringer, og eleverne begynder selv at aftale og planlægge procesevalueringer.
Original languageDanish
Title of host publicationDigital Produktion : Deltagelse og læring
EditorsBirgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Helle Marie Skovbjerg
Number of pages16
Volume1
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Publication date2017
Edition1
Pages45-60
Chapter3
ISBN (Print)978-87-7160-530-3
Publication statusPublished - 2017
SeriesUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Cite this