Hvad virker i indsatsen for unge uden uddannelse og arbejde?

Anne Görlich, Niels-Henrik Møller Hansen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    På trods af årtiers indsats og forskning har andelen af unge, der ikke opnår en ungdomsuddannelse, længe ligget stabilt omkring 10 – 16 pct. af en ungdomsårgang, når dette gøres op 10 år efter grundskolens 9. klasse. Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt vores forståelse af de faktorer og elementer, der indgår i unges overgange til uddannelse er fyldestgørende, eller om vores blik grundlæggende må ændres? Med udgangspunkt i resultaterne fra evalueringen af en række forsøg med ’Brobygning til uddannelse’ for ledige unge under 30 år (Görlich et al., 2016) vil vi undersøge og diskutere, hvad der virker i forhold til, at disse unge øger chancerne for at gennemføre en ungdomsuddannelse. I arbejdet med analyserne i evalueringen blev det tydeligt, at vores antagelser omkring de faktorer, der indgår i unges overgange til uddannelse, måtte revurderes. Vi var således nødt til at modificere vores forståelse af, hvad ’der virker’. Det handler denne artikel om. Vi vil indledningsvis diskutere forskellige forskningsmæssige perspektiver på de tiltag, løsninger og problematikker, der tegner sig omkring de unge under 30 år, som er uden uddannelse og arbejde. Efterfølgende vil vi beskrive de analytiske resultater, der fremkom i vores evaluering af ’Brobygning til uddannelse’, og hvordan arbejdet med disse tvang os til at anlægge et andet tolkningsmæssigt perspektiv. Overordnet vil vi pege på nødvendigheden af en perspektivændring væk fra en fokusering på, hvilke faktorer der virker, til hvilke processer der virker for at hjælpe unge i uddannelse.
    Original languageDanish
    Title of host publicationForandringer i ungdomsuddannelserne : Overgange og indsatser
    EditorsKaren E. Andreasen, Henriette Duch
    Number of pages19
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2017
    Edition1
    Pages139-158
    Chapter6
    ISBN (Print)978-87-7112-658-7
    Publication statusPublished - 2017
    SeriesUngdomsliv
    Number5
    ISSN2445-5075

    Cite this