Abstract

Teknologiforståelse sigter mod at ruste eleverne i forhold til at møde, håndtere og skabe digital teknologi i deres hverdagsliv, på videre uddannelse og i fremtidige erhverv. Komplekse problemer er omdrejningspunkt for designscenarier i faget, idet evnen til at løse komplekse problemstillinger (såkaldte ‘wicked problems’) i læseplanen fremhæves som afgørende for elevernes beherskelse af det. Dette kapitel bidrager med en diskussion af, hvordan undervisningen kan tage udgangspunkt i komplekse problemer, sådan som målene for teknologiforståelse lægger op til, herunder potentialerne og begrænsningerne derved. Kapitlet sætter teknologiforståelseslæreren Nanna i scene i en konstrueret case. Nanna planlægger et scenariedidaktisk forløb i faget og skal formulere et godt udgangspunkt for scenariet – en udfordring. Denne udfordring skal have autenticitet, kunne motivere og legitimere faglig læring og understøtte, at eleverne lærer at formulere problemer, så de kan håndteres af computere. Heldigvis kan Nanna finde hjælp i artiklen, der inddrager Deweys læringsteori, eksempler fra undervisning og designteori for at undersøge, hvad den gode udfordring indebærer.
Original languageDanish
Title of host publicationHåndbog i scenariedidaktik
EditorsMorten Misfeldt, Thorkild Hanghøj, Simon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard
Number of pages12
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date19 May 2022
Pages502-513
Chapter34
ISBN (Print)978 87 7219 644 2
Publication statusPublished - 19 May 2022
EventLanceringskonference: Håndbog i scenariedidaktik - DPU, Aarhus Universiet, Tuborgvej 164, 2400 København NV, bygning D, lokale 169, Emdrup, Denmark
Duration: 10 Jun 202210 Jun 2022
https://dpu.au.dk/om-dpu/arrangementer/arrangement/artikel/lanceringskonference-haandbog-i-scenariedidaktik

Other

OtherLanceringskonference: Håndbog i scenariedidaktik
LocationDPU, Aarhus Universiet, Tuborgvej 164, 2400 København NV, bygning D, lokale 169
Country/TerritoryDenmark
CityEmdrup
Period10/06/202210/06/2022
Internet address
SeriesDidaktiske studier
ISSN2446-4546

Cite this