Abstract
Nordens børn og unge er hjemmevante i den digitale verden. Danske
børn har i høj grad adgang til internet i deres hverdag, og i Danmark og i Sverige finder vi de yngste internetbrugere. En svensk undersøgelse fra 2010 viser, at børnene er fire år i gennemsnit, når de har deres internetdebut. På internationalt niveau ligger Danmark og de nordiske lande højt med hensyn til børns adgang til internet både hjemme og i skolen og skiller sig – med Danmark i top – ud, når det gælder graden af integration af computere i undervisning i fagene modersmål, matematik, naturfag og fremmedsprog. Børn har altså i dag muligheden for mobilt og trådløst at deltage aktivt og kommunikere, producere og dele deres tanker og produktioner.
børn har i høj grad adgang til internet i deres hverdag, og i Danmark og i Sverige finder vi de yngste internetbrugere. En svensk undersøgelse fra 2010 viser, at børnene er fire år i gennemsnit, når de har deres internetdebut. På internationalt niveau ligger Danmark og de nordiske lande højt med hensyn til børns adgang til internet både hjemme og i skolen og skiller sig – med Danmark i top – ud, når det gælder graden af integration af computere i undervisning i fagene modersmål, matematik, naturfag og fremmedsprog. Børn har altså i dag muligheden for mobilt og trådløst at deltage aktivt og kommunikere, producere og dele deres tanker og produktioner.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | DEN NYE NORDISKE SKOLE : Et nordisk perspektiv på dagtilbud, skole og uddannelse |
Editors | Thomas Bech Hansen, Mads Viskum |
Number of pages | 4 |
Place of Publication | København |
Publisher | Undervisningsministeriet |
Publication date | 2013 |
Edition | 1 udg. |
Pages | 40-44 |
ISBN (Electronic) | 978-87-603-2977-7 |
Publication status | Published - 2013 |