Projects per year
Abstract
SBi har evalueret tilgængeligheden af Vandhalla, et idræts- og vandtrænings-center på Egmont Højskolen. Fra de første tanker om centret var det bygherrens
ambition, at alle personer med alle former for handicap skulle kunne bruge Vandhalla i samme omfang som personer uden handicap. Bygningen skulle i sig selv være tilgængelig i sin formgivning fremfor kun at tilbyde tilgængelighed i kraft af tekniske løsninger.
Evalueringen viser, at man med Vandhalla er kommet langt med tilgænge-ligheden ved at arbejde med ligeværdighed på flere niveauer, herunder
placering af bygning, ankomst, organisering af bygning, strukturen for omklædning og nedstigning til bassiner. Dermed bliver Vandhalla også et eksempel på ’universelt design’ i byggeriet.
De færdige løsninger er særligt påvirket af bygherrens stærke engagement i projektet og arkitekternes
møde med brugerne, der har været afgørende for det endelige byggeri.
Vandhalla står som et overordentligt vigtigt projekt og værk for Egmont Højskolen og dens elever. Samtidig er projektet kilde til viden om, hvordan tilgængelighed kan angribes og fortolkes både i planlægnings- og designprocessen og i det endelige arkitektoniske design.
Evalueringen er udført for Realdania, der bl.a. har ydet støtte til opførelsen af Vandhalla.
ambition, at alle personer med alle former for handicap skulle kunne bruge Vandhalla i samme omfang som personer uden handicap. Bygningen skulle i sig selv være tilgængelig i sin formgivning fremfor kun at tilbyde tilgængelighed i kraft af tekniske løsninger.
Evalueringen viser, at man med Vandhalla er kommet langt med tilgænge-ligheden ved at arbejde med ligeværdighed på flere niveauer, herunder
placering af bygning, ankomst, organisering af bygning, strukturen for omklædning og nedstigning til bassiner. Dermed bliver Vandhalla også et eksempel på ’universelt design’ i byggeriet.
De færdige løsninger er særligt påvirket af bygherrens stærke engagement i projektet og arkitekternes
møde med brugerne, der har været afgørende for det endelige byggeri.
Vandhalla står som et overordentligt vigtigt projekt og værk for Egmont Højskolen og dens elever. Samtidig er projektet kilde til viden om, hvordan tilgængelighed kan angribes og fortolkes både i planlægnings- og designprocessen og i det endelige arkitektoniske design.
Evalueringen er udført for Realdania, der bl.a. har ydet støtte til opførelsen af Vandhalla.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | SBi Forlag |
Edition | 1. udg. |
Number of pages | 107 |
ISBN (Electronic) | 978-87-563-1817-4 |
Commissioning body | Realdania |
Publication status | Published - 15 Dec 2016 |
Series | SBI |
---|---|
Number | 2016:30 |
Projects
- 1 Finished
-
Evaluering af tilgængeligheden i Egmont Højskolens Vandhalla
Grangaard, S. & Ryhl, C.
01/04/2014 → 01/07/2016
Project: Research