AAU arbejder på fremtidens energi-vindue

I et nyt forskningsprojekt kaster to institutter på Aalborg Universitet sig nu ind i arbejdet med at skabe bedre vinduesrammer. Målet er at skabe en ny ramme i kompositmateriale, der isolerer dobbelt så godt som de bedste rammer og vinduer på markedet i dag. Institut for Maskinteknik og Institut for Byggeri og Anlæg er gået sammen med firmaet Fiberline Composites, der allerede producerer højisolerende kompositprofiler. Og målet er ambitiøst. - Vi vil lave et teknologiskifte, hvor vi både øger isoleringsgraden og fremstiller slanke vinduer, døre og facader med høj styrke og uden vedligeholdelse, siger Peter Thorning. Han er innovationschef i Fiberline Composites. På Aalborg Universitet skal forskerne blandt andet udvikle nye målemetoder samt værktøj til modellering og design. De nye profiler skal nemlig ikke blot være højisolerende og give stor designmæssig frihed - de skal naturligvis også opfylde kravene til lastbæreevne.
      Periode22 dec. 2009