AAU: Sund økonomi i lægeskole

Ifølge rektor ved Aalborg Universitet Finn Kjærsdam vil en lægeuddannelse på Aalborg Universitet være en samfundsøkonomisk gevinst. Det skyldes, at en lægeuddannelse vil kunne sænke lønnen til landsgennemsnittet og dermed vil regionen kunne spare godt 40 millioner kroner om året. Tallene er rektoren kommet frem til ved at studere statistik fra Det Fælleskommunale Løndatakontor, som viser, at læger i Nordjylland brutto tjener 65.513 kroner om måneden, mens tallet for hele landet er 62.732 kroner. - De penge kan så bruges til at yde en bedre service til brugerne, lyder det fra Kjærsdam, som understreger, at Aalborg Universitet ikke vil blive sat voldsomt i ekstra udgifter ved at oprette en lægeskole. Universitetet har nemlig allerede etableret de nødvendige laboratorier og faciliteter. (Søren Beukel Bak)
    Periode19 jan. 2010