AKB-ansatte mistænkt for trusler og vold

En medarbejder fra et utraditionelt pædagogisk projekt i Tåstrupgård har kontaktet kommunen med stærkt belastende oplysninger om, at det lokale boligselskab, AKB, har hyret ældre kriminelle, som projektets medarbejdere kunne tilkalde, hvis og når der opstod ballade i området. Desuden er det blevet meddelt, at de kriminelle AKB-ansatte skal have benyttet sig af ”alternative metoder”, som angiveligt drejer sig om trusler om vold eller direkte vold i form af lussinger og øretæver mod andre unge. Sten Bønsing, lektor på Juridisk Institut ved Aalborg Universitet, sammenligner denne sag med skandalerne om ulovlig magt over for ældre og psykisk syge. - Som kommune kan man ikke medvirke til at finansiere en medarbejder, som man er vidende om virker ved vold eller trusler om vold. Tværtimod har en kommune en særlig forpligtelse til at forhindre vold og trusler om vold fra ansatte, siger han. (Morten Frich og Bjarne Steensbech)
Periode20 okt. 2009