Analyse: Kapitalfondene følger egne regler

• Erik Werlauff

Flere eksperter har slået fast, at Matas-ledelsen er på tynd juridisk grund, når den nægter aktionærerne at se de alternative købstilbud. Professor i erhvervsjura, Erik Werlauff fra Aalborg Universitet, har sagt, at enhver aktionær har ret til at se et højere tilbud, mens professor Steen Hildebrandt fra Handelshøjskolen i Århus kalder det ubegribeligt, at bestyrelsen benægter, at der er et bedre tilbud. Det skriver Bjørn Lambek i en nyhedsanalyse. Ifølge Lambek har bl.a. salget af TDC vist, hvad det er for mekanismer, der bliver sat i gang, når kapitalfondene gør deres entre. Og derfor kan man spørge sig selv, om Matas-salget bare viser, at kapitalfondene spiller efter deres egne regler.
    Periode25 maj 2006

• TitelAnalyse: Kapitalfondene følger egne regler