Antorini vil have erhverv i 10. klasse

Undervisningsminister Christine Antorini (S) vil oprette nye erhvervsrettede 10.-klasser. Det skal ske for at forhindre, at unge dropper ud, idet dette både koster penge og kan give de unge dårlig selvtillid. Udmeldingen kommer, kort før regeringen ventes at lancere en reform af erhvervsuddannelserne, der skal få flere til at søge ind, hæve niveauet og få færre til at droppe ud. Iflg. Noemi Katznelson, der er uddannelsesforsker og leder af Center for Ungdomsforskning på AAU i Sydhavnen, er de nye 10.klasser ikke ubetinget en god ide, idet man kan komme til at opdele elever for meget. "Der er brug for at udbrede kendskabet til, hvad det vil sige at gå på en erhvervsuddannelse," siger Katznelson.
    Periode3 sep. 2013