Burka-forbud i strid med grundloven

Det omstridte forslag om at forbyde brugen af burka og niqab i det offentlige rum vil ikke kunne realiseres i Danmark. Det er i strid med grundloven, vurderer statsretseksperter fra tre forskellige universiteter, som har sammenholdt forslaget om et generelt burka-forbud med grundlovens bestemmelser om religionsfrihed i paragrafferne 67 og 70. Således vurderer lektor Sten Bønsing fra Aalborg Universitet, at et at et burka-forbud vil være grundlovsstridigt. - Hvis man taler om et generelt forbud mod at bære burka på gader og stræder i det danske samfund, vil det klart stride mod paragraf 67 i grundloven. Man vil ikke kunne argumentere for, at det skulle stride imod den offentlige orden. Og jeg mener også, at det vil stride imod grundlovens paragraf 70, fordi et forbud rent faktisk ville berøve visse borgere deres adgang til borgerlige og politiske rettigheder, konstaterer han.
Periode6 sep. 2009