Cepos: Afskaf en del af terrorpakken

• Charlotte Tranberg

De danske teleselskaber har i over to år været tvunget til at registrere og gemme alle oplysninger om privatpersoners aktiviteter på nettet og telefonnettet. Registreringerne har dog aldrig udgjort en afgørende forskel i bekæmpelsen af terror, og derfor anbefaler tænketanken Cepos, at man afskaffer den del af terrorpakken. Ifølge chefjurist i Cepos Jacob Mchangama bad politiet i 2008 om oplysninger fra teleselskaberne i 3.483 tilfælde ud af en samlet mængde på 450 milliarder dataregistreringer. Også Charlotte Bagger Tranberg, der er lektor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet, mener, at der er tale om en voldsomt stor dataregistrering. - Der er ingen sammenhæng mellem de kræfter, teleselskaberne bruger på det, og det, som politiet rent faktisk får ud af det. Det viser tallene. Hvis der var tale om, at politiet gjorde brug af en større del af registreringerne, ville det uden tvivl give mere mening, siger Charlotte Bagger Tranberg. (Camilla Stampe)
Periode20 jul. 2010

• TitelCepos: Afskaf en del af terrorpakken