Danske Universiteter om kvinder i forskerstillinger: Vi taber kvinderne efter barsel

For at komme i betragtning til professorater og store stillinger på universiteterne, skal man kunne fremvise gode forskningsresultater, og særligt derfor går karrieren i stå for kvinder, når de kommer tilbage fra barsel, lyder det fra næstformand hos Danske Universiteter og rektor på Aalborg Universitet, Per Michael Johansen. Derfor har AAU givet kvinderne mulighed for at hellige sig forskning frem for undervisning efter endt barsel. "Vi sikrer, at kvinderne får et helle fra undervisningen et halvt års tid, så de kan komme tilbage til forskningen og genstarte forskningskarrieren og dermed indhente de forskningsmeritter (publikationer, red.), der er nødvendige for at kvalificere sig til slutstillingerne," siger Per Michael Johansen.
    Periode20 aug. 2016