Det er blevet in at være landmand

Meget tyder på, at det igen er blevet in at være landmand. Sidste år debuterede landbrugsskolernes nye grunduddannelse, og der blev optaget 530 elever, hvilket i år er steget til 676. Formand for foreningen Danske Landbrugsskoler Marianne Oksbjerg siger, at garantien for en praktikplads trækker de unge til erhvervet, samtidig med at det er blevet trendy at arbejde med fødevarer. Hvor landmandssønnerne tidligere fyldte meget på uddannelserne, er flere end halvdelen af de nye elever fra byerne. Leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet i København Noemi Katznelson siger, at tendensen måske også skyldes, at de unge gerne vil arbejde med naturen og gå tilbage til nogle mere grundlæggende værdier i livet. Hun tilføjer, at selv om medierne er præget af negative historier om de konventionelle landmænds trange kår, handler de unges valg mere om livsstil, kvalitet og bæredygtighed. Indslaget forekommer ca. 0 min. inde i udsendelsen.
    Periode10 aug. 2016