Det offentlige kan spare en milliard kroner på ...

• Bent Egberg Mikkelsen

Forskere estimerer, at mellem 35 og 50 pct. af alle fødevarer, der bliver købt ind i offentlige storkøkkener, aldrig bliver brugt til madlavning. Regningen for indkøb af råvarer løber op i mellem 5 og 7 mia. kr. om året, og køkkenerne producerer mellem 500.000 og 750.000 måltider mad hver dag. Problemet sætter Aalborg Universitet samt Aalborg Sygehus og Region Nord nu fokus på, da der er besparingspotentiale på ca. 1 mia kr. i reduceringen af madspild. Ifølge Bent Egberg Mikkelsen, professor ved Aalborg Universitets forskningsgruppe AAU-MENU samt forsker i reduktion af madspil fra storkøkkener, skal der overvåges, hvor meget mad der bliver smidt ud, samt laves systemer, som kan matche udbud og efterspørgsel i de offentlige storkøkkener.
Periode20 aug. 2012