Drømmen om den blandede by

Københavns overborgmester Frank Jensen har igen og igen udtrykt et ønske om, at mindst 20% af de Københavnske boliger, som skal opføres frem mod 2025, skal være almene boliger. En ny planlov betyder, at dette ønske nu bliver til en realitet. Forskningschef på Statens Byggeforskningsinstitut ved Aalborg Universitet Hans Andersen er overbevist om, at de almene boliger vil øge mangfoldigheden i København, men han tvivler på, at det vil betyde, at den rige og fattige københavner vil komme hinanden ved. Hans Andersen tilføjer, at det ofte er billigere at købe en ejerbolig end at bo i helt nybyggede almene boliger, hvorfor man højest sandsynligt vil tiltrække de dårligst stillede borgere med disse nye boliger.
    Periode22 dec. 2014