Fokus på coaching

      Presse/medie

      Beskrivelse

      Der er flere og flere psykologer, som går ind og rådgiver mellem - og topledere i erhvervslivet. Det giver en helt ny form for coaching, men det har stadig karakter af et ledelsesredskab og ikke terapi, mener Kim Gørtz, som i forbindelse med sin ph.d.-afhandling forsker i coaching hos Nordea, og han forklarer coaching således: 'Via coaching udfordres lederen til at gøre tingene på en anden måde, og det oplever jeg ikke den store dramatik i. Blandt de fuldstændig anonyme undersøgelser, jeg har lavet i Nordea, er jeg ikke stødt på nogle negative historier endnu'. Hos The Coaching Company ansætter man ikke psykologer: 'Der ligger mange kriterier til grund, og vi tager jo aldrig nogen ind som ikke allerede er coaches eller rigtig dygtige coachende ledere', forklarer Jesper Elling, topchef i The Coaching Company. Steen Hildebrandt fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet mener: 'Gud og hvermand man møder, er jo pludselig blevet coach. Og det gør mig i og for sig ked af det, for det er udtryk for en dyb, userøs tilgang, at man bare kan slå sig op, fordi man har hørt begrebet og været på weekend-kursus', siger han. Til gengæld har erhvervspsykolog, Thorkil Molly Søholm, der er adm. faglig direktør i konsulentfirmaet Attractor, der er en del af Rambøll Management, og som har været med til at lave en masteruddannelse på Aalborg Universitet, denne opfattelse: 'Hele det her gråzone-felt mellem coaching og psykologisk behandling er utroligt svært for ikke-psykologer at vurdere', siger han.
      Periode28 mar. 2008

      Mediedækning

      1

      Mediedækning

      • TitelKend din coach
        Mediets navn/udløbBørsen Executive
        Varighed/længde/størrelse1,2,3
        Dato28/03/2008