Forskere: Kampflykøb sker i blinde

Forsvarsministeriet har udarbejdet et 15 sider langt notat, der skal klarlægge hvilke kampfly Danmark skal anskaffe sig for i alt 20 milliarder skattekroner. Valget står mellem det superavancerede Joint Strike Fighter (JSF, red.) fra Lockheed Martin, det gennemprøvede F-18, Super Hornet fra Boeing og det mindre Gripen-fly fra Saab-fabrikkerne. Imidlertid peger pilen på JSF, der er blevet tillagt extraordinære kvalifikationer i notatet. - JSF ikke blot favoriseres, notatet kaster vievand over, at typebeslutningen er JSF, og at den beslutning kan og bør træffes nu, siger Jeppe Plenge Trautner, lektor i militære studier ved Aalborg Universitet. Forskeren peger også på, at ministeriet beskriver Boeings Super Hornet som et kampfly, der kun kan anvendes frem til 2020, hvilket er helt misvisende. Notatet overdriver også antallet af JSF-fly som blandt andre Australien vil købe. (Charlotte Aagaard)
    Periode8 feb. 2010