Emne

Periode20 dec. 2012

Mediebidrag

Mediebidrag

• TitelGrønland og Kina: I takt med at flere af Grønlands landområder bliver fri for is og verdens tørst efter olie og appetit på sjældne jordarter vokser, står Grønland overfor en omfattende transformation.
      Mediets navn/udløbRadio24syv
      MedietypeRadio
      Varighed/længde/størrelse40 min.
      Dato20/12/2012
      BeskrivelseGlobus 20. december 2012 I takt med at flere af Grønlands landområder bliver fri for is og verdens tørst efter olie og appetit på sjældne jordarter vokser, står Grønland overfor en omfattende transformation. Med vedtagelsen af den såkaldte storskala lov, har grønlænderne signaleret at de er klar til at kaste sig ud i olie- og mineeventyret, der for alvor skal få gang i den grønlandske økonomi. Kritikerne derimod advarer om, at andre befolkninger rundt om i verden ikke har oplevet øget velstand, efter de begyndte at udvinde naturressourcer. Under alle omstændigheder, vil de kommende år ikke kun ændre Grønland - det vil også ændre vores opfattelse af grønlænderne. Vært: Louise Windfeld-Høeberg. Medvirkende: Lisa Blinkenberg, policy coordinator hos Amnesty. Thomas Gammeltoft-Hansen, forsker i migration og asylpolitik ved Dansk Institut for Internationale Studier. Damien Degeorges, ph.d., forsker i grønlandske og arktiske forhold. Lil Rasted Bjørst, adjunkt ved Institut for kultur og globale studier ved Aalborg Universitet.
      Producer/forfatterLouise Windfeld-Høeberg.
      URLarkiv.radio24syv.dk/video/7488644/globus-20-12-2012