Holder amerikanerne øje med os?

• Charlotte Tranberg

Retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) har indkaldt justitsminister Lars Barfoed (K) til et lukket samråd for at få belyst, hvilke oplysninger den amerikanske ambassade på Dag Hammarskjölds Allé 24 i København registrerer, og om det sker med dansk accept. Lektor i EU-ret og persondataret ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet Charlotte Bagger Tranberg understreger, at hun ikke ved, om amerikanerne har indsamlet personoplysninger med henblik på at kunne identificere visse personer. - Men persondatabeskyttelsen i Danmark og EU bliver ofte tilsidesat af hensyn til sikkerhed og terrorbekæmpelse. Det er stærkt alarmerende. Omvendt vil ingen formentlig protestere, hvis det kan føre til, at der bliver afværget et terrorangreb mod for eksempel den amerikanske ambassade i København, påpeger hun. (Peter Ernstved Rasmussen og Asger Westh)
Periode6 nov. 2010