”Intet står i vejen for, at vi allerede i dag kan bygge indenfor Parisaftalens mål”

Mikkel Schlesinger, partner i arkitektvirksomheden CEBRA, er en af grundlæggerne af Reduction Roadmap, et forskningsbaseret værktøj, der opstiller konkrete, årlige CO2-mål for nybyggeri i Danmark. Schlesinger udtaler, at han håber på en ny national arkitekturpolitik med klare klimamål, der skal dokumenteres og overholdes. Han nævner, at instituttet BUILD ved Aalborg Universitet har udviklet en baseline for dansk byggeri ved at analysere 60 almindelige byggerier og deres CO2-udledning. "Det gav os en baseline. Nu vidste vi, hvor vi var. Vi udleder i gennemsnit 9,5 kg CO2 pr m2 pr år. Og det er uanset, om det er et nybygget kontorbyggeri eller et boligbyggeri. Det var vores udgangspunkt," fortæller han.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: Danskeark.dk, 17-01-2024

Periode17 jan. 2024