Mobilen skal oplades af dine bevægelser

Nokia søger nu patent på en mobiltelefon, der kan lade op af sig selv, skriver svenske Metroxpress. Grundprincippet er blevet kendt under betegnelsen ”Energy Harvesting”, fortæller lektor Peter Koch fra Institut for Elektroniske Systemer ved Aalborg Universitet. Han understreger dog, at han ikke kender til det specifikke Nokia-design. - Princippet betyder, at man høster energien fra omgivelserne. Det kan eksempelvis være vibrations-relateret energi, som det er tilfældet med Nokia, energi fra sollys og energi fra kropsvarme, siger han til tjek. Ifølge Peter Koch er problemet med piezoelektriske sensorer dog, at den mængde energi, som en enkelt sensor kan levere, er relativ beskeden. (Ingen angivet)
Periode12 mar. 2010