Præster taler til danskerne uden den store effekt

Danske præster skal ifølge Christian Albrekt Larsen, lektor ved Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning ved Aalborg Universitet, ikke regne med den store lydhørhed blandt danskerne, når de toner frem i mediebilledet. Således findes der blot en lille kerne af kristelige, som tillægger præsternes udmeldinger en særlig betydning, fordi de selv opfatter kristendommen som et pejlemærke for deres holdninger. - Men for det helt store flertal af danskerne er præsternes udmeldinger formentlig bare et blandt mange små pip i den offentlige debat, siger Albrekt Larsen og understreger, at hvis folkekirken udtalte sig samlet, da kunne det måske have en effekt. Dette er der imidlertid ikke tradition for i Danmark.
    Periode4 aug. 2009