Velfærdsteknologi: Lungepatienter lærer at blive mere trygge ved deres sygdom

Patienter med rygerlunger, de såkaldte KOLpatienter, ryger ind og ud af landets sygehuse til en pris på cirka 5.000 kroner per døgn. Sidste år brugte Aalborg Kommune 2,7 millioner alene på KOLpatienter, men et nyt projekt fra Aalborg Universitet kan reducere antallet af indlæggelser. Projektet TELEKAT begyndte i 2008, og det giver KOLpatienter mulighed for i løbet af dagen at måle deres puls, blodtryk og iltmætning. Det kan hjælpe dem til bedre at forstå deres sygdom og holde dem fra indlæggelser. Det var adjunkt ved Aalborg Universitet Birthe Dinesen, der fandt på at koble såkaldt telehomecare med KOLpatienter. - Jeg kunne som tidligere hjemmesygeplejerske se, at det var svært for de her patienter i hverdagen. Jeg ville finde ud af, hvad deres behov var, så de kunne få en bedre hverdag, forklarer Birthe Dinesen. (Sabrina Drevsfeldt)
Periode3 aug. 2010

• TitelVelfærdsteknologi: Lungepatienter lærer at blive mere trygge ved deres sygdom
    Mediets navn/udløbInformation
    Varighed/længde/størrelse10-11