Verdens største biogasanlæg kører trods startvanskeligheder

• Jens Bo Holm-Nielsen

Verdens største biogasanlæg, Maabjerg Bioenergy, har været i drift i et år. Anlæggets formand, Arne Lægaard, forklarer, at bioenergi er en succes, men at økonomien i det mangler at komme helt på plads. Her det første år har Maabjerg Bioenergy produceret 275.000 kubikmeter mod forventet 325.000 kubikmeter. Indkøringsvanskelighederne har været større end forventet, forklarer Lægaard. 140 landbrugere leverer 8.800 ton gylle om ugen til anlægget, som dog skal bruge mere for at køre i fuld drift. Man mangler nu ti pct., som man forventer kommer på plads, når man også begynder at få leveret fast gødning. Sektionsleder Jens Bo Holm-Nielsen, Institut for Energiteknologi, Aalborg Universitet, mener, at anlægget er en succes, fordi landbrugere og energi- og forsyningsselskaber har planlagt det grundigt, og fordi det løser miljø-, energi- og landbrugsproblemer på en og samme tid. Og så sætter anlægget nye og spændende standarder, der også har skabt international opmærksomhed, tilføjer han.Artiklen skrevet af Thomas Bach Poulsen Indslaget forekommer ca. 3 min. inde i udsendelsen.
Periode13 jan. 2013