Primært lastbærende strukturer til overlydsfly fremstillet ved anvendelse af RTM-processer / Manufacturing of primary aircraft structures using RTM-technology

  • Thomsen, Ole Thybo (Projektdeltager)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Konkurrenceevnen inden for flyindustrien vil i fremtiden blive styret af evnen til at reducere omkostningsniveauet eller at spare strukturvægt uden en væsentlig forøgelse af omkostningsniveauet. Indtil nu er det primært lykkedes at opnå en vægtreduktion vha. introduktion af fiberforstærkede polymerer i flystrukturer, men dette har i de fleste tilfælde medført et forhøjet omkostningsniveau. RTM-teknologi anses for at være en af de teknologier, der kan løfte opgaven mht. reduktion af omkostningsniveauet ved fremstilling af avancerede plastbaserede kompositmaterialer, og TERMA A/S, Terma Industries satser strategisk på denne teknologi. TERMA's aktiviteter vedrørende RTM-processer omfatter bl.a. dette erhvervsforskerprojekt, hvis hovedidé er at udvikle et systematisk og forbedret rationelt design-/dimensioneringsgrundlag for RTM-kompositter. Designgrundlaget opstilles for udvalgte kompositfamilier, der adskiller sig fra klassiske kompositlaminater, og som ønskes anvendt til primært lastbærende konstruktionselementer i overlydsfly. Som et led i dokumentationen af RTM-processens anvendelse undersøges endvidere relevante procesparametres indflydelse på materialeegenskaber som stivhed, styrke og udmattelsesegenskaber. For at demonstrere anvendeligheden af det udviklede designgrundlag afprøves dette i forbindelse med en test-"case". Det er her valgt at teste en delkomponent fra en "vertical fin-box", der er den primært lastbærende enhed i den vertikale stabilisator i haleroret til et fly. Den udvalgte delkomponent er en C-spar, der er et afstivende element i den betragtede "vertical finbox". Udover de videnskabelige målsætninger søges flg. anvendelsesmæssige og økonomiske målsætninger opfyldt: * Mekaniske Komponenter fremstillet ved RTM-processen skal være mindst 15 % lettere end tilsvarende metalliske flykomponenter * Der kan maksimalt accepteres en vægtforøgelse på 10 % i forhold til komponenter fremstillet ved anvendelse af "prepreg-teknologi" * Omkostningsniveauet ved fremstilling af komponenter fremstillet vha. RTM-teknologi må maksimalt øges med 15 % i forhold til tilsvarende metalliske komponenter * Omkostningsbesparelsen ved at anvende RTM-producerede dele skal være mindst 30 % i forhold til tilsvarende dele fremstillet vha. "prepreg"-teknologi. Erhvervsforskerprojekt støttet af Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) samt TERMA Industries Grenå A/S. (Anette Struve Nielsen, Ole Thybo Thomsen; TERMA A/S, Terma Industries)
    StatusIgangværende
    Effektiv start/slut dato19/05/2010 → …