Dyskalkuli - er det et overset problem?

Lene Østergaard Johansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Hver eneste dag kan man på de danske uddannelsesinstitutioner møde børn/ unge/voksne, der slås med matematikken, og for hvem hver matematiktime er en pinsel. Ifølge undervisningsvejledningen til faget matematik har 10-12 % af eleverne så store vanskeligheder med matematik, at de har brug for specialpædagogisk støtte, og op imod 20 % af eleverne forlader folkeskolen med begrænsede færdigheder i matematik. OECD undersøgelsen "Second International Adult Literacy Survey" viste, at cirka en tredjedel af den voksne danske befolkning ikke har tilstrækkelige regnefærdigheder (i forhold til OECD's fastsatte norm) til at klare sig i nutidens og fremtidens samfund. I de senere år er vi i Danmark begyndt at søge viden om elevers vanskeligheder med at lære matematik; et arbejde, der er stærkt støttet af en række nordiske kollegaer. Vanskeligheder med at lære matematik er et meget komplekst og mangesidigt problemfelt, hvortil der hverken findes et enkelt svar eller en simpel løsning. Jeg vil i denne lille artikel forsøge at tegne et overordnet billede af problemfeltet.

Udgivelsesdato: december
    TidsskriftSpecialpædagogik