Enhancing understanding, Flow and Self-Efficacy in Learners with Developmental and Attention Difficulties through ICT-based Interventions

Hanne Voldborg, Elsebeth Korsgaard Sorensen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    217 Downloads (Pure)

    Abstract

    Formålet med denne artikel er at undersøge, hvorledes teknologier kan anvendes i det almene skolesystem som redskab for inklusion af elever med udviklings- og opmærksomhedsproblemer (fokuselever) og styrke elevernes oplevelse af flow og tiltro til egne evner (self-efficacy) i læreprocesser. Undersøgelsen er en del af et større studie om it-faciliteret inklusion, hvor denne artikel handler om udfordringer i forhold til at øge fokuselevernes forståelse for det faglige indhold. Adskillige teknologier har været afprøvet i en reel skolekontekst, og syv typer af
    interventioner er identificeret som værdifulde for fokuselevernes kapabilitet i læreprocesser.
    Artiklen diskuterer resultaterne og konkluderer, at bevidst brug af it-baserede interventioner gør det muligt at tilbyde læringsudfordringer tilpasset elevernes aktuelle faglige og kompetencemæssige niveau. Men det synes nødvendigt med en bredere forståelse og accept hos alle interessenter for denne gruppe elevers specifikke udfordringer i det almene undervisningssystem, hvis dette potentiale skal realiseres.
    OriginalsprogEngelsk
    TidsskriftEuropean Journal of Open, Distance and E-Learning
    Vol/bind20
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)153-174
    Antal sider21
    ISSN1027-5207
    StatusUdgivet - 2017

    Fingeraftryk

    Dyk ned i forskningsemnerne om 'Enhancing understanding, Flow and Self-Efficacy in Learners with Developmental and Attention Difficulties through ICT-based Interventions'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.
    • 9th EDEN Research Workshop (RW9)

      Hanne Voldborg (Deltager)

      4 okt. 20166 okt. 2016

      Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

    Citationsformater