Helskoleforsøg som ramme om organisatorisk læring

Erik Laursen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Artiklen forsøger at indfange og begrebsliggøre nogle centrale aspekter af de rammer og betingelser, som omfattende udviklingsprojekter skaber for læring i organisationer. det empiriske grundlag er fire helskoleforsøg inden for det almene gymnasiumm i Danmark. De fire forløb danner grundlag for genereringen af tre idealtypiske projekttyper, og ud fra disse sammenholdes projekternes karakter derefter med de mulige læringsformer. Ændringen af relationen mellem ledelse og medarbejdere er et vigtigt aspekt af samtlige forsøg, samtidig med at temaet ikke indgår eksplicit i projekternes udviklingsmål. Modstand og konflikt i forbindelse med dette "skjulte" udviklingsmål fylder meget i forhold til de officielle projektmål, og griber ind i forfølgelsen af disse på måder, der er vanskelige at håndtere for både medarbejdere og ledelse.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring  og forandring. : tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    UdgivelsesstedAalborg