TY - BOOK
T1 - IKT og pædagogisk praksis på danske grundskoler
T2 - resultater af en international undersøgelse
AU - Bryderup, Inge
AU - Larson, Anne
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - I bogen præsenteres de danske resultater af en større international undersøgelse af IKT i undervisningen (SITES 2996). Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer til skoleledere, lærere, der underviser i matematik og naturfag i 8. klasse, samt teknisk ansvarlige. Resultaterne viser, at de danske grundskoler er velforsynede med både hardware og software, og at lærerne også bruger IKT i deres undervisning. Der ses desuden blandt skolelederne en opbakning til brug af IKT i undervisningen. Samtidig viser undersøgelsen, at der blandt skolelederne er en vis skepsis med hensyn til betydningen af IKT både for den pædagogiske praksis og for elevernes resultater. Det fremgår ligeledes af undersøgelsen, at der siden 1998 er sket et skift i det dominerende pædagogiske paradigme på skolerne, hvor der i dag i højere grad lægges vægt på traditionelle pædagogiske værdier end på et livslangt læringsparadigme.
AB - I bogen præsenteres de danske resultater af en større international undersøgelse af IKT i undervisningen (SITES 2996). Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer til skoleledere, lærere, der underviser i matematik og naturfag i 8. klasse, samt teknisk ansvarlige. Resultaterne viser, at de danske grundskoler er velforsynede med både hardware og software, og at lærerne også bruger IKT i deres undervisning. Der ses desuden blandt skolelederne en opbakning til brug af IKT i undervisningen. Samtidig viser undersøgelsen, at der blandt skolelederne er en vis skepsis med hensyn til betydningen af IKT både for den pædagogiske praksis og for elevernes resultater. Det fremgår ligeledes af undersøgelsen, at der siden 1998 er sket et skift i det dominerende pædagogiske paradigme på skolerne, hvor der i dag i højere grad lægges vægt på traditionelle pædagogiske værdier end på et livslangt læringsparadigme.
M3 - Bog
SN - 978-87-7684-218-5
BT - IKT og pædagogisk praksis på danske grundskoler
PB - Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
CY - København
ER -