IKT og pædagogisk praksis på danske grundskoler: resultater af en international undersøgelse

Inge Bryderup, Anne Larson

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Abstract

I bogen præsenteres de danske resultater af en større international undersøgelse af IKT i undervisningen (SITES 2996). Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer til skoleledere, lærere, der underviser i matematik og naturfag i 8. klasse, samt teknisk ansvarlige. Resultaterne viser, at de danske grundskoler er velforsynede med både hardware og software, og at lærerne også bruger IKT i deres undervisning. Der ses desuden blandt skolelederne en opbakning til brug af IKT i undervisningen. Samtidig viser undersøgelsen, at der blandt skolelederne er en vis skepsis med hensyn til betydningen af IKT både for den pædagogiske praksis og for elevernes resultater. Det fremgår ligeledes af undersøgelsen, at der siden 1998 er sket et skift i det dominerende pædagogiske paradigme på skolerne, hvor der i dag i højere grad lægges vægt på traditionelle pædagogiske værdier end på et livslangt læringsparadigme.
Bidragets oversatte titelICT and teaching practice in lower secondary schools in Denmark: results of an international study
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Antal sider237
ISBN (Trykt)978-87-7684-218-5
StatusUdgivet - 2008
Udgivet eksterntJa

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'IKT og pædagogisk praksis på danske grundskoler: resultater af en international undersøgelse'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater