Inquiry-based science education: - har naturfagsundervisningen i Danmark brug for det?

Lars Domino Østergaard, Martin Krabbe Sillasen, Jens Hagelskjær, Henrik Bavnhøj

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    12 Citationer (Scopus)

    Abstract

    Inquiry-based science education (IBSE) er en internationalt afprøvet naturfagsdidaktisk metode der har til formål at øge elevernes interesse for og udbytte af naturfag. I artiklen redegøres der for metoden, der kan betegnes som en elevstyret problem- og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisningsmetode, og resultater fra relevante internationale IBSE-inspirerede projekter sammenholdes med dansk undervisningspraksis. Specielt fremhæves elevernes aktive hypotesedannelse, italesættelse af egne idéer samt en større grad af selvstændighed i elevernes praktiske arbejde som noget nyt i den beskrevne metode, samtidig med at faserne i elevarbejdet er mere klart defineret og adskilt i metoden. Sluttelig beskrives erfaringer fra et igangværende udviklingsarbejde hvor der arbejdes efter IBSE-metoden.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
    Vol/bind4
    Sider (fra-til)25-43
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - dec. 2010

    Emneord

    • matematik
    • IBSE
    • Inquiry-based science education

    Citationsformater