Tracks, intersections and dead ends: State feminism and multicultural retreats in Denmark and Norway

Bidragets oversatte titel: Statsfeminisme og multikulturalistiske tilbagetog i Danmark og Norge

Birte Siim, Hege Skjeie

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

283 Downloads (Pure)

Artiklen diskuterer de multikulturelle udfordringer til statsfeminismen i Danmark og Norge med fokus både både ligheder og forskelle i de to landes politikker over for diversitet. Trods vigtige forskelle peger vi på lignende problemer og dilemmaer i den politiske respons til multikulturalisme og diversitet blandt kvinder knyttet til en statsfeministisk dagsorden som i begge lande har været temmelig ensidige i deres forståelse af hvad kvindevenlige politikker kunne være. Artiklens fokus er på samspillet mellem politiske  institutioner og indvandrerorganisationer i det civile samfund. Vi ser først på de institutionelle spor og statsfeministiske traditioner. Derefter udforsker vi de herskende forståelser af tørklæder og tvangsægteskaber som politiske spørgsmål om kønslighed, kultur og religiøse tilhørsforhold. Konklusionen diskuterer mulige løsninger på de tilsyneladende dilemmaer mellem multikulturalisme og indvandrergruppers rettigheder på den ene side og statsfeminisme og kvinders rettigheder på den anden side. Vi fremhæver statsfeminismens participatoriske dimension og indvandrerkvinders ret til deltagelse og indlfydelse på de politiske beslutninger.
    Bidragets oversatte titelStatsfeminisme og multikulturalistiske tilbagetog i Danmark og Norge
    OriginalsprogEngelsk

• tørklæder
    • tvansægteskaber

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Statsfeminisme og multikulturalistiske tilbagetog i Danmark og Norge: State feminism and multicultural retreats in Denmark and Norway'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.