Project Details

Description

Projektet undersøger forskellige aspekter af oplevelsesøkonomien og oplevelseserhvervene. Oplevelsesøkonomi forstås her som økonomisk, social, kulturel mv. værdiskabelse via oplevelser. Mens oplevelseserhvervene defineres som virksomheder, hvis kerneprodukt er oplevelser, dvs. virksomheder som lever af at producere, distribuere og sælge oplevelsesprodukter og -services. Projektet retter sig særlig mod den såkaldte Ring 2 i Erhvervs- og Byggestyrelses ’Ring-model’. Ring 2 udgøres af de øvrige oplevelseserhverv (ud over Ring 1, som udgøres af de ’Kreative industrier’), der lige som Ring 1 lever af at producere, distribuere og sælge oplevelser, men hvor værdiskabelsen ikke baserer sig på individuel kreativitet og udnyttelse af ophavsretten, men i højere grad på teamwork, organisation, kollektivt frembragte oplevelsestilbud samt produkt- og serviceinnovation. Det er disse brancher, der i denne sammenhæng betegnes ’oplevelseserhvervene’. De udgøres af følgende fire brancher eller branchekoder: Forlystelsesparker, events, attraktioner m.v., Overnatning og turistbureauer, Sport & Fritid og Gastronomi & natteliv. Projektet retter sig mod alle disse fire brancher. Projektet undersøger trends og tendenser i oplevelsesøkonomien og oplevelseserhvervene, oplevelsesøkonomiens og oplevelseserhvervenes potentialer og begrænsninger, oplevelsesbaseret innovation, oplevelsesbaserede forretningsmodeller, oplevelsesbaserede værdikæder, oplevelsesdesign m.v. samt den økonomiske såvel som den indholdsmæssige udvikling i oplevelsesøkonomien og oplevelseserhvervene, herunder de enkelte delbrancher. Projektet er tæt knyttet til og fungerer som baggrund for den nationale klynge Invio – Innovationsnetværk for oplevelseserhvervene.
StatusFinished
Effective start/end date01/01/201031/12/2021