Abstract
I dette kapitel anskues ledelse som en kompetence, der udvikles over tid gennem erfaringsbaserede læreprocesser indlejret i arbejdspladsens praksisfællesskaber.
Teoretisk bygges på forskellige læringsperspektiver, der særligt er udviklet til
at beskrive og analysere læring på arbejdspladsen og kompetenceudvikling, her
i blandt Dreyfus og Dreyfus’ (2012) model for færdighedsindlæring. Ledelse
skal, som andre typer færdigheder, læres gennem øvelse og løsning af mange
forskelligartede opgaver i forskellige situationer. I denne udviklingsproces udgør
dilemmasituationer både en særlig mulighed for at lære nyt og udvikle sin
praksis, men samtidig også en risiko for fiasko, da der er chance for at fejle i
de komplekse, paradoksale, dilemmasituationer. Læringsperspektivet anvendes
til at analysere tre lederes forskellige samspil mellem dilemmaer i arbejdet,handlinger og læringseffekt. Casene eksemplificerer tre forskellige effekter af forsøg på at håndtere dilemmaer; tilpassende læring, manglende læring og udviklingsorienteret læring.
Teoretisk bygges på forskellige læringsperspektiver, der særligt er udviklet til
at beskrive og analysere læring på arbejdspladsen og kompetenceudvikling, her
i blandt Dreyfus og Dreyfus’ (2012) model for færdighedsindlæring. Ledelse
skal, som andre typer færdigheder, læres gennem øvelse og løsning af mange
forskelligartede opgaver i forskellige situationer. I denne udviklingsproces udgør
dilemmasituationer både en særlig mulighed for at lære nyt og udvikle sin
praksis, men samtidig også en risiko for fiasko, da der er chance for at fejle i
de komplekse, paradoksale, dilemmasituationer. Læringsperspektivet anvendes
til at analysere tre lederes forskellige samspil mellem dilemmaer i arbejdet,handlinger og læringseffekt. Casene eksemplificerer tre forskellige effekter af forsøg på at håndtere dilemmaer; tilpassende læring, manglende læring og udviklingsorienteret læring.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Dilemmaer i ledelse |
Editors | Søren Frimann, Hanne Dauer Keller |
Number of pages | 13 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2016 |
Edition | 1 |
Pages | 195-213 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7112-588-7 |
Publication status | Published - 2016 |
Series | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Number | 1 |
ISSN | 2446-1814 |