Didaktisk Design

Digitale læreprocesser

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Abstract

Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng: - Fagfaglige undervisningsforløb - Tværfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.
Original languageDanish
PublisherAkademisk Forlag
Edition1
Number of pages198
ISBN (Print)9788711342459
Publication statusPublished - 2014
EventThe 13th European Conference on e‐Learning - Aalborg University, Copenhagen, Copenhagen, Denmark
Duration: 29 Oct 201431 Oct 2014
Conference number: 13

Conference

ConferenceThe 13th European Conference on e‐Learning
Number13
LocationAalborg University, Copenhagen
CountryDenmark
CityCopenhagen
Period29/10/201431/10/2014

Cite this

@book{0fddcd23e5974bd9a091c3b9c1dbf9a2,
title = "Didaktisk Design: Digitale l{\ae}reprocesser",
abstract = "Denne bog pr{\ae}senterer en didaktisk t{\ae}nkning og praksis, der underst{\o}tter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afs{\ae}t i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenh{\ae}ng: - Fagfaglige undervisningsforl{\o}b - Tv{\ae}rfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tv{\ae}rfaglige forl{\o}b, hvordan l{\ae}reren med et overordnet rammedesign kan underst{\o}tte elevernes design af deres egne l{\ae}reprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med tr{\aa}dl{\o}se teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og l{\ae}rere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt unders{\o}gende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket g{\o}r deres digitale produktion til en effektiv l{\ae}ringsform.",
keywords = "Didaktisk Design, digital produktion, evaluering, evalueringsformer, elever som didaktiske designere, faglig l{\ae}ring, digital",
author = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Karin Levinsen",
year = "2014",
language = "Dansk",
isbn = "9788711342459",
publisher = "Akademisk Forlag",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Didaktisk Design : Digitale læreprocesser. / Sørensen, Birgitte Holm; Levinsen, Karin.

1 ed. Akademisk Forlag, 2014. 198 p.

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

TY - BOOK

T1 - Didaktisk Design

T2 - Digitale læreprocesser

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Levinsen, Karin

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng: - Fagfaglige undervisningsforløb - Tværfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.

AB - Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng: - Fagfaglige undervisningsforløb - Tværfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.

KW - Didaktisk Design

KW - digital produktion

KW - evaluering

KW - evalueringsformer

KW - elever som didaktiske designere

KW - faglig læring

KW - digital

M3 - Bog

SN - 9788711342459

BT - Didaktisk Design

PB - Akademisk Forlag

ER -