Digitale medier: en vej til engagement i museernes aktiviteter

Translated title of the contribution: Digital media - a way to engagement in museum activities

Mogens Fiil Christensen, Niels Einar Veirum

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Baggrunden for denne artikel udspringer af et længerevarende samarbejde med en række museer, omkring udformning og indhold i museernes udstillingsvirksomhed. De to forfattere har igennem en årrække arbejdet med digitale teknologier, udstillingsvirksomhed og museer, gennem undervisning og forskning ved Arkitektur og Design, Aalborg Universitet, samt i netværksorganisationerne Apex, eXcite og ENCEVIDA.
De sidste to år har vi deltaget i udviklingsarbejdet omkring Den digitale Montre – som i starten havde arbejdstitlen ’Teknologi til Tiden’. Den Digitale Montre startede ud som et samarbejde mellem 4 forskellige museer, men fandt gennem en udviklingsbevilling fra Region Midtjylland sin form i det igangværende samarbejde mellem Den Selvejende Institution Fregatten Jylland, Landbrugsmuseet ved Gl. Estrup, formidlingsvirksomheden CAT og Aalborg Universitet.
Den digitale montre, som tillige er en arbejdstitel for udviklingsarbejdet, blev igangsat for at komme frem til nye måder at udstille museernes samlinger på samt at inddrage nye brugere.
Translated title of the contributionDigital media - a way to engagement in museum activities
Original languageDanish
JournalDanske Museer
Volume23
Issue number6
Pages (from-to)29-31
Number of pages3
ISSN0904-0579
Publication statusPublished - 1 Dec 2010

Keywords

  • community building
  • teenagers
  • museum
  • digital media

Cite this