Et Bourdieusk perspektiv på dilemmaer i kølevandet af skoleledernes implementering af en læringsplatform: Med udgangspunkt i skoleledernes handlinger, en undersøgelse af, hvordan læringsplatformens logikker strukturerer praksisfeltet

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I denne artikel undersøger jeg skoleledernes handlinger ud fra de logikker, der kan identificeres, når en obligatorisk læringsplatform implementeres. Artiklen er baseret på 31 kvalitative interviews med forvaltningsmedarbejdere, skoleledere og lærere. Interviewene er foretaget på fire folkeskoler i tre kommuner. Teoretisk er artiklen informeret af Bourdieus begreber om felt og habitus. Analysernes resultater peger mod, at de interviewede skoleledere bruger meget tid på møder og administrativ praksis. Konsekvensen af det er, at skolelederne bevæger sig længere væk fra praksisfeltet. Samtidig formes skoleledernes habitus i lyset af styrings-logikkerne fra det bureaukratiske felt, hvilket betyder, at lederne reproducerer de logikker, som det bureaukratiske felt har omkring læringsplatformen i praksisfeltet. For at reproducere de logikker, der italesættes omkring læringsplatformen, eksempelvis logikkerne omkring øget evaluering og vidensdeling anvender skolelederne både hård- og blød magt. Skolelederens anvendelse af magt retter lærernes habitus mod de logikker, der produceres i praksisfeltet gennem læringsplatformen. Skoleledernes reproduktion af logikker fra det bureaukratiske felt genererer en række dilemmaer knyttet til praksisfeltet.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier
Volume15
Issue number25 (2022)
ISSN1903-248X
DOIs
Publication statusPublished - 22 Aug 2022
Externally publishedYes

Cite this