Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS

Peter Bro, Henrik Harder

    Research output: Contribution to conference without publisher/journalPaper without publisher/journalResearchpeer-review

    159 Downloads (Pure)

    Abstract

    Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i Østjylland, der som region præges af øget pendling og arbejdsdeling mellem de største byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsmønstrene. På denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundlæggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opgører byudviklingen på sogne og anvender rejsetiden på vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en række valg, der træffes gennem modelbygningen mest præcis i de centrale og østlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt små residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i Østjylland er stærkest omkring Århus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de største trafikårer. Byudviklingen for erhverv fordeles i højere grad ligeligt mellem de største byer, men til gengæld er koncentrationen på det lokale niveau meget stærk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt bælte omkring motorvejen og i umiddelbar nærhed af de største byer, mens de øvrige områder i regionen oplever væsentlig lavere vækst. Studiet af fremtidens byudvikling i Østjylland peger således i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foregår spredt og med meget ringe fysisk sammenhæng til allerede eksisterende byområder, så på en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byområder og udvisker skellet mellem by- og landområder.
    Original languageDanish
    Publication date2007
    Number of pages24
    Publication statusPublished - 2007
    EventTrafikdage 2007 - Aalborg, Denmark
    Duration: 27 Aug 200728 Aug 2007

    Conference

    ConferenceTrafikdage 2007
    CountryDenmark
    CityAalborg
    Period27/08/200728/08/2007

    Cite this

    Bro, P., & Harder, H. (2007). Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS. Paper presented at Trafikdage 2007, Aalborg, Denmark.
    Bro, Peter ; Harder, Henrik. / Fremtidens byudvikling i Østjylland : Arealanvendelsesmodellering i GIS. Paper presented at Trafikdage 2007, Aalborg, Denmark.24 p.
    @conference{74466d007cf011dc97b9000ea68e967b,
    title = "Fremtidens byudvikling i {\O}stjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS",
    abstract = "Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i {\O}stjylland, der som region pr{\ae}ges af {\o}get pendling og arbejdsdeling mellem de st{\o}rste byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsm{\o}nstrene. P{\aa} denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundl{\ae}ggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opg{\o}rer byudviklingen p{\aa} sogne og anvender rejsetiden p{\aa} vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en r{\ae}kke valg, der tr{\ae}ffes gennem modelbygningen mest pr{\ae}cis i de centrale og {\o}stlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt sm{\aa} residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i {\O}stjylland er st{\ae}rkest omkring {\AA}rhus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de st{\o}rste trafik{\aa}rer. Byudviklingen for erhverv fordeles i h{\o}jere grad ligeligt mellem de st{\o}rste byer, men til geng{\ae}ld er koncentrationen p{\aa} det lokale niveau meget st{\ae}rk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt b{\ae}lte omkring motorvejen og i umiddelbar n{\ae}rhed af de st{\o}rste byer, mens de {\o}vrige omr{\aa}der i regionen oplever v{\ae}sentlig lavere v{\ae}kst. Studiet af fremtidens byudvikling i {\O}stjylland peger s{\aa}ledes i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foreg{\aa}r spredt og med meget ringe fysisk sammenh{\ae}ng til allerede eksisterende byomr{\aa}der, s{\aa} p{\aa} en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byomr{\aa}der og udvisker skellet mellem by- og landomr{\aa}der.",
    author = "Peter Bro and Henrik Harder",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    note = "Trafikdage 2007 ; Conference date: 27-08-2007 Through 28-08-2007",

    }

    Bro, P & Harder, H 2007, 'Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS' Paper presented at, Aalborg, Denmark, 27/08/2007 - 28/08/2007, .

    Fremtidens byudvikling i Østjylland : Arealanvendelsesmodellering i GIS. / Bro, Peter; Harder, Henrik.

    2007. Paper presented at Trafikdage 2007, Aalborg, Denmark.

    Research output: Contribution to conference without publisher/journalPaper without publisher/journalResearchpeer-review

    TY - CONF

    T1 - Fremtidens byudvikling i Østjylland

    T2 - Arealanvendelsesmodellering i GIS

    AU - Bro, Peter

    AU - Harder, Henrik

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i Østjylland, der som region præges af øget pendling og arbejdsdeling mellem de største byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsmønstrene. På denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundlæggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opgører byudviklingen på sogne og anvender rejsetiden på vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en række valg, der træffes gennem modelbygningen mest præcis i de centrale og østlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt små residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i Østjylland er stærkest omkring Århus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de største trafikårer. Byudviklingen for erhverv fordeles i højere grad ligeligt mellem de største byer, men til gengæld er koncentrationen på det lokale niveau meget stærk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt bælte omkring motorvejen og i umiddelbar nærhed af de største byer, mens de øvrige områder i regionen oplever væsentlig lavere vækst. Studiet af fremtidens byudvikling i Østjylland peger således i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foregår spredt og med meget ringe fysisk sammenhæng til allerede eksisterende byområder, så på en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byområder og udvisker skellet mellem by- og landområder.

    AB - Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i Østjylland, der som region præges af øget pendling og arbejdsdeling mellem de største byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsmønstrene. På denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundlæggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opgører byudviklingen på sogne og anvender rejsetiden på vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en række valg, der træffes gennem modelbygningen mest præcis i de centrale og østlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt små residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i Østjylland er stærkest omkring Århus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de største trafikårer. Byudviklingen for erhverv fordeles i højere grad ligeligt mellem de største byer, men til gengæld er koncentrationen på det lokale niveau meget stærk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt bælte omkring motorvejen og i umiddelbar nærhed af de største byer, mens de øvrige områder i regionen oplever væsentlig lavere vækst. Studiet af fremtidens byudvikling i Østjylland peger således i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foregår spredt og med meget ringe fysisk sammenhæng til allerede eksisterende byområder, så på en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byområder og udvisker skellet mellem by- og landområder.

    M3 - Paper uden forlag/tidsskrift

    ER -

    Bro P, Harder H. Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS. 2007. Paper presented at Trafikdage 2007, Aalborg, Denmark.