Grå strækninger i det åbne land: udvikling, anvendelse og vurdering af alvorlighedsbaseret metode til udpegning, analyse og udbedring af grå strækninger

Michael Sørensen

Research output: PhD thesis

487 Downloads (Pure)

Abstract

Det grå strækningsarbejde er i de sidste 10 år blevet en større og større del af de danske vejbestyrelsers stedbundne trafiksikkerhedsarbejde.

Imidlertid er der hverken blevet formuleret en præcis og brugbar definition af begrebet, formuleret en overordnet filosofi for arbejdet eller blevet udviklet konkrete metoder til udpegning, analyse og udbedring af grå strækninger.

I denne afhandling formuleres derfor en overordnet filosofi for det grå strækningsarbejde samtidig med, at der med fokus på udpegning udvikles metoder til udpegning, analyse og udbedring af grå strækninger på det overordnede vejnet i det åbne land.

Formålet har specifikt været at udvikle metoder, som er både uheldsteoretisk velfunderede og anvendelige i praksis. Endvidere har formålet i henhold til den generelle målsætning for trafiksikkerhedsarbejdet været, at uheldenes alvorlighed skal inddrages på systematisk vis i alle faserne af det grå strækningsarbejde.

Der er blevet udviklet en kategori- og alvorlighedsbaseret udpegningsmetode. Denne metode er sammen med de konkretiserede metoder til analyse samt opstilling og vurdering af løsningsforslag blevet afprøvet, demonstreret og vurderet med udgangspunkt i de amtslige vejnet i Ringkøbing Amt og Viborg Amt.

Translated title of the contributionHazardous road sections in rural areas: development, application and assessment of severity based methods for identification, analysis and improvement of hazardous road sections
Original languageEnglish
Place of PublicationAalborg
Publisher
Print ISBNs8791830028, 9788791830020
Publication statusPublished - 2006

Cite this