Abstract
Livslange læringstilbud skal i fremtiden indgå som en integreret del af universiteternes portefølje, som en integreret del af universiteternes nye viden på og bringe viden ind i den samlede samfundsmæssige produktion. Men for at dette skal kunne fungere optimalt, kræver det en omstillingsproces på universiteterne, som i langt højere grad end hidtil må designe deres tilbud i overensstemmelse med brugernes betingelser, behov og ønsker. Der eksisterer i dag for lidt viden om samspillet mellem livslang læring, arbejdsliv og familieliv for den enkelte voksne, ligesom universiteterne ikke kan beskyldes for at gå forrest i udforskningen af brugerdreven innovation inden for efter/videreuddannelse. Denne artikel beretter om, hvordan en gruppe nordiske forskere sammen har indsamlet nye data om dels hverdagsliv og livslang læring, dels designspørgsmål relateret til livslang læring. Med det afsæt i disse data giver artiklen nogle bud på, hvor udfordringerne især ligger for universiteterne fremover, og hvordan man kunne tage disse udfordringer op, så resultatet bliver bedre efter/videreuddannnelsestilbud til voksne.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Læring og forandring : Tværfaglige perspektiver |
Editors | Annie Aarup Jensen, Palle Rasmussen |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2009 |
Pages | 253-268 |
ISBN (Print) | 978-87-7307-949-2 |
Publication status | Published - 2009 |