’Os og dem’ - uddannelsesparathed og elevfællesskaber i skolen

Ulla Højmark Jensen, Stine Constance Helms

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Hvilke fællesskabsorienterede dynamikker og konsekvenser er på spil, når skolen gennemfører uddannelsesparathedsvurderinger? Med afsæt i en interviewundersøgelse af elever og professionelle, sætter vi i denne artikel fokus på de komplekse sociale og faglige in- og eksklusionsprocesser, som foregår i elevfællesskaberne i udskolingen i forbindelse med uddannelsesparathedsvurderingen. Erving Goffmans begreb om stigma samt Basil Bernsteins begreb om klassifikation anvendes som analyseledende begreber for at se nærmere på, hvilke betydninger uddannelsesparathedsvurderingen kan have for såvel den enkelte unge som for elevfællesskaberne i skolen.
Original languageDanish
JournalCepra-striben
Issue number30
Pages (from-to)6-17
Number of pages12
Publication statusPublished - 2022

Cite this